RTMplus

Pražští zastupitelé opět řešili Nádraží Holešovice


Pražský magistrát vytvoří pracovní skupinu, která se bude zabývat situací kolem rozvoje stanice metra Nádraží Holešovice a jejího okolí. Budou v ní zástupci všech politických stran, které jsou v zastupitelstvu. Ve čtvrtek to schválili zastupitelé. Skupina vznikne na popud Tomáše Portlíka z ODS. Pražský zastupitel uvedl, že úkolem politiků je zabránit, aby v případě Nových Holešovic vznikly městu škody.

Kolem společné firmy pražského dopravního podniku se soukromými partnery k rozvoji stanice metra C Holešovice a jejího okolí vznikl spor v pražské koalici. Piráti v čele s primátorovým náměstkem Zdeňkem Hřibem z firmy totiž chtějí vystoupit.

,,Ten důvod, proč navrhuji ten exit z těch dozimetrových Holešovic je, že se objevily informace o úplatcích až 50 milionů korun, které se objevily ve výpovědích, resp. v přiznání spolupracujícího obviněného. Je to důvodné podezření na to, že tady hrozí trestný čin. Já bych byl velice nerad, aby Praha tady asistovala," vysvětloval náměstek pražského primátora, Zdeněk Hřib (Piráti).

,,Ty informace vyplývají prý tedy z výpovědi jednoho z obviněných, který tvrdí, že ta skupina, která je tam obviněná v tuto chvíli, tak že obdržela už nějaké úplatky a další jsou na cestě v souvislosti se založením společného podniku," doplnila Hana Kordová Marvanová (nez. za SPOLU), zastupitelka hl. m. Prahy.

Společný podnik založil Dopravní podnik v roce 2021 s firmou Karlín Group, později se do něj zapojila i CPI Property Group, která také v oblasti holešovické stanice vlastní pozemky. Dozorčí rada Dopravního podniku letos v lednu schválila prodej městských pozemků společnému podniku za 173 milionů korun. Pro prodej hlasoval i předseda dozorčí rady Zdeněk Hřib. Později ale názor změnil a na radě radě města, která musí prodej pozemků jakožto valná hromada Dopravního podniku finálně schválit, dvakrát zkusil prosadit vystoupení. Neuspěl, radní ale stále neschválili ani prodej pozemků.

,,Jestliže rada neodsouhlasila Dopravnímu podniku převod pozemků, protože to by bylo teď velké riziko, tak pak nezbývá než aby naopak Dopravní podnik dokončil exit ze společného podniku. Potom by se mělo samozřejmě jednat o tom, jak dál uspořádat vztahy, protože není možné, aby na stanici metra Nádraží Holešovice to zůstalo ve stavu v jakém to je," doplnila Marvanová.

Jestli skutečně k úplatkům došlo, zatím ale není jasné. Hřibův obrat proto na květnovém jednání zastupitelů kritizovaly opoziční Praha Sobě a ANO.

,,Takový obrat o 180 stupňů po třech letech fungování toho projektu, kde už může vzniknout reálná škoda, je neodůvodněný, protože kdyby tam bylo pravomocné rozhodnutí soudu, tak bychom tomu rozuměli, ale na základě anonymního mailu jednoho článku v novinách není možné udělat obrat, aniž bych za to převzal politickou odpovědnost," řekl opoziční pražský zastupitel Patrik Nacher (ANO). 

Po diskuzi pak zastupitelstvo na návrh předsedy klubu Spolu Tomáše Portlíka schválilo založení skupiny, která se bude zabývat dalším postupem města v případě Nádraží Holešovic.

,,My vlastně nechceme vypovídat exit tím způsobem, že nemáme jistotu, že by ten investor, který by nás žaloval následně nevysoudil buď nějakou náhradu škody a nebo nezískal byť třeba předběžné opatření třeba na dispozici s pozemkama a stalo se to území nerozvojové na dalších 10 let. Já dávám přednost přednost vyzkoušet všechny možné nápravné prostředky, vylepšit tu pozici Prahy a pak, když bychom se nedohodli, pak jít teprve do žalob," vysvětloval pražský zastupitel, Tomáš Portlík (ODS).

Sdílet:

Více od Kristýna Svobodová