RTMplus

Největší flotilu autobusů na vodík bude mít Středočeský kraj


Středočeský kraj bude mít největší flotilu vodíkových autobusů v České republice. Deset vozidel typu Solaris Urbino 12 hydrogen začne jezdit na Mníšecku a v okolí Dobříše. První cestující se s nimi svezou koncem roku 2025.

Největší flotila vodíkových autobusů v Česku vyjede ve Středočeském kraji koncem příštího roku. Deset vodíkových autobusů za zhruba 154 milionů korun bude jezdit v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy. V rámci krajů se přitom bude jednat o vůbec první podobný projekt.

,,Tohle je absolutně největší projekt, který je nejenom ve Středočeském kraji, ale v celé České republice, že žádný jiný kraj ho v tomhle objemu nikdy nezačal, nespustil a vlastně samospráva má jít těmi uličkami, které jsou neprobádané, když k tomu má silné partnery a když když udělá společný projekt, tak možná dokáže změnit budoucnost," řekla hejtmanka Středočeského kraje, Petra Pecková (STAN).

Kraj se takzvané dekarbonizaci veřejné dopravy věnuje dlouhodobě. Už teď na linkách v Kutné Hoře, v Kladně a na Benešovsku jezdí elektrobusy. Vodíkové autobusy by ale měly ještě lépe obstát v členitém terénu, který je právě třeba v okolí Mníšku, kde se desítka nových autobusů bude testovat.

,,Jsou tam poměrně velká převýšení, jsou tam klikaté komunikace, hodně se tam dají nasimulovat klikaté povrchy i různé terény a nám to vlastně řekne do budoucna v jaké míře jsme schopni třeba vodík používat ve veřejné dopravě ve Středočeském kraji," upřesnil radní pro dopravu Středočeského kraje, Petr Borecký (STAN).

,,Výhodou vodíkového autobusu třeba v porovnání s elektrobusy je to, že elektrobus jako takový musíte dlouho dobíjet, vezete velkou váhu v naložených bateriích vozidla. Vozidlo s vodíkovým pohonem, jeho tankování vodíkem je, řekněme, srovnatelné s dieslovým autobusem a i dojezd se dá považovat srovnatelný jako u dieslového autobusu," vysvětloval ředitel společnosti Solaris Czech, Roman Zdráhal.

Tankování vodíku do vozidel bude probíhat v areálu dopravce v Mníšku pod Brdy, kde bude vybudována plnicí stanice. K elektrolýze bude využívána energie z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou a bude se tedy jednat o takzvaný zelený vodík. Jeho výroba totiž způsobuje výrazně nižší emise skleníkových plynů než výroba takzvaného šedého vodíku, který se získává z fosilních paliv bez zachycování uhlíku.

,,V současné době proběhlo to, že byla podepsána smlouva na dodávku vodíkových autobusů se společností Solaris, ČEZ, který bude dodavatel paliva, tak zároveň podepsal smlouvu na dodání elektrolyzéru se společností Logan Energy a teď během následujících 15 měsíců dojde jednak k výstavbě plnicí stanice a jednak k dodávce samotných autobusů," doplnil Borecký.

Vodíkovými autobusy by se pak cestující měli v příštím roce svézt na trase Mníšek pod Brdy - Příbram, Mníšek - Dobříš a Mníšek - Nový Knín - Dobříš.

Sdílet:

Více od Kristýna Svobodová