Stoleté letiště v pražských Letňanech pravděpodobně v budoucnu skončí. Na jeho pozemku o velikosti přes 760 tisíc metrů čtverečních plánuje majitel aerodromu do několika let postavit multifunkční městskou čtvrť. V Praze 18 by se tak víc než zdvojnásobil počet obyvatel. Radnice i místní se ale obávají, že na to městská část nebude připravená. Vedení Letňan chce tak vyjednat co nejlepší podmínky.
,,Nás dlouhodobě trápí doprava, takže pro nás klíčový argument byla páteřní komunikace, na kterou vlastně investor slyší a říká a slibuje, že by ji vlastně už teď začal realizovat. Další faktor vlastně pro nás byla veřejná vybavenost, ať je to společenský sál nebo kulturní dům, komunitní centrum. To všechno vlastně investor při té veřejné prezentaci sliboval," popisoval Zdeněk Kučera (ANO), starosta MČ Praha 18.
Prioritní páteřní komunikace, jejíž přípravy investor přislíbil začít řešit takřka okamžitě, by měla vést tudy a propojit tak silnice v ulicích Toužimská a Tupolevova. Společenské a komunitní centrum by pak mělo vyrůst vedle Ice Areny zhruba do pěti let.
,,V poslední řadě, co investor nabídl, že by tady vybudoval amfiteátr, v těchto místech, tak aby letňanští mohli mít i nadále možnost chodit na koncerty, na Majáles a tak dále," doplnil Kučera.
Slibem ale investor nezarmoutí, a tak chce vedení Letňan záruku, že nová čtvrť městskou část nepřetíží. Radnice proto plánuje s novým majitelem letiště uzavřít takzvanou kontribuční smlouvu.
,,Aby Letňany měli jednoznačně prostředky na rozvoj obce, protože obec to zatíží obrovským způsobem. Uvědomme si, že ten prostor, který se bude zastavovat bude čítat nějakých 15 tisíc obyvatel, což byly původně Letňany a když byly postaveny, byly tady tři základní školy, dvě zdravotnická střediska, takže nutně potřebujeme, aby tady byla i tato občanská vybavenost," vysvětloval záměr radnice David Červenka (Přísaha a Náš domov Letňany), předseda Výboru pro prostředí, bezpečnost a ICT.
V každém případě, se zrušením letiště se Letňany smiřují jen těžko. Jeho areál je úzce provázaný s rozvojem československého leteckého průmyslu. Své továrny tady měly Aero i Praga. Za posledních 5 let ale osud aerodromu nabral na obrátkách. Vláda mu odebrala ochrannou známku národní přírodní památky, Praha pak z dokumentu o zásadách územního rozvoje místu sebrala značku "letiště", aby se s pozemky mohlo nakládat i jinak. Letos v březnu pak podnět odhlasoval i pražský výbor pro územní rozvoj.
,,Z pohledu těchto všech procesů městská část i když dlouhodobě říká ne, tak jsme museli přistoupit k jiný strategii a to tak, že pokud tedy nastane změna, za těchto podmínek s tím jsme schopní nějak souhlasit a to byla doprava, veřejná vybavenost a soběstačnost toho území," vysvětloval Kučera.
Takže pokud by se občané ptali, jestli s tím jde ještě něco dělat, aby tady to letiště zůstalo, tak pojďme to trochu vysvětlit.
,,Osobně se obávám, že ten postoj, který k tomu zaujalo hlavní město Praha, a musím říct, že to jde napříč politickým spektrem, tomu dali jako kladné stanovisko, takže se obávám a to souvisí právě s takzvanou tou vládní čtvrtí, kde má Praha zájem urvat nějakou výstavbu, mimo jiné bytovou, tak Praha rozhodně nebude chtít stavět nějaké nízkopodlažní domky. Naopak, jejím zájmem bude dostat to nahoru do výšky a z těch pozemků, které hlavní město Praha vlastní vytěžit, co nejvíce a tomu právě brání letiště protože ty náletové trojúhelníky omezují tu výškovou kapacitu těch budov," vysvětloval Ondřej Lněnička (ODS), místostarosta MČ Praha 18.